vrijdag 13 januari 2012

Foto's 'Ik ben een kleine artiest!'

Op maandag verwelkomen we de nieuwe kleuters in de klas!
Hier enkele foto's hoe ze spelen:


Natuurlijk zijn er nog nieuwe kleuters, maar die zie je hieronder aan de slag.

We starten de week met het zijn van een echte kunstenaar.
We schilderen met zakjes waar gaten in zitten.






We kleuren een tekening van Nijntje met wasco's.


We luisteren naar een verhaal over het schaap Robbe en zorgen er voor dat
ons schaapje ook mooie kleurtjes krijgt. We maken eerst propje met krippapier en kleven die op de vacht van het schaap. De andere lichaamsdelen kleuren we in met kleurpotlood.



De kleuters experimenten met het kosteloos materiaal dat ze zelf meegebracht hebben.


In de hoekjes zijn we een kunstenaar met vele kleurtjes bij de insteekparels.
Xibe maakt een kader en Obe maakt een gezichtje.


In een ander hoekje zijn er dan 2 vrienden die een hele hoge toren bouwen met de blokken.
Voorzichtig zijn vrienden!


Een schilderaar heeft een verfborstel en een verfpalet.
Wij hebben dit ook. Eerst schilderen we een keukenrol in het bruin en doet de juf er froezelpapier
rond voor de haartjes. We kiezen zelf een kleurtje.



Daarna schilderen we onze schilderspalet. Van elke kleur moet er één vlekje (rood, geel, groen, blauw).


Als allerlaatste opdracht proberen we onze schilderspalet uit te knippen.
Bij de kleine korte boogjes helpt de juf.
Als het niet goed lukt, natuurlijk ook want eigenlijk is het al een hele moeilijke opdracht.
Goed zo Karo!


We spelen klassikaal een kimspel. Dat wil zeggen dat de kleuters eerst 3 voorwerpen (verftube, penseel, stift) in de kring zien liggen. Daarna verstopt er iemand één voorwerp onder het doek terwijl een ander kindje achter de kast staat. Dat kindje komt terug in de kring en moet nadenken wat er zou verstopt zijn onder het doek.
Bij vele kindjes is het gelukt en bij Mats ook!




Ja, het was de groene verf die verstopt zat!
Daarna mogen de kleuters tijdens het hoekenwerk dit spelletje zelf spelen in de kring.
Wat vinden ze het leuk om eens op de stoel van de juf te zitten en te doen zoals de juf!
Het zijn meesters en juffen in spé!




Eerst breng ik klassikaal de nieuwe oefening aan.
De opdracht: Zoek het juiste kader bij het portret. Het moet er perfect in passen.




Daarna kunnen de kleuters dit zelfstandig oefenen in de klas.
Iedereen komt aan beurt.


In een ander hoekje maken we kunstwerken met veters.




Juliette heeft een zelfgemaakt kunstwerkje mee op een schildersdoek.
Ze toont het aan iedereen en laat hen eens voelen.


Met het kostelaas materiaal knutselen de kleuters (die zin hadden) een kunstwerk.
Hierin waren ze helemaal vrij.


De juf heeft ook een denkspelletje mee. De kleuters moeten de stappen volgens zoals op het plannetje en de blokken zetten zoals het moet. Zo vormen ze de juiste auto.
Het is een spelletje van Smartgames, maar het is nog iets te moeilijk.
Sommige kleutertjes slagen er wel in.


Nog een nieuw kunstig werkje.
We zoeken de juiste vormen (driehoek, rondje, vierhoek, rechthoekje) met de juiste kleur en leggen het op de figuur. Deze activiteit is het gevolg van het luisteren naar een verhaal over Bo die alles zelf maakt met deze figuurtjes. Wij kunnen dit ook!
Kleutertjes die het goed kunnen, mogen het naast de figuur leggen.




We kennen ondertussen een leuk liedje over een kunstenaar. Hierbij maken we gebruik van onze verfborstel. Wat staan de kleuters graag vooraan om te dansen.


We maken fruitmannetjes.
Aangezien we te veel fruit hadden, heb ik enkele stukken terug mee naar huis gegeven.
Eerst snijden we het fruit in kleine stukjes.
Daarna maken we een gezichtje. De kleuters kiezen zelf hoe hun gezichtje er uit ziet.
Kijkt hij blij, verdrietig of boos.
Deze expressievormen hebben we eerst zelf eens geoefend in de klas.
Amaj, wat een acteurs allemaal!
Eers zijn we ons handen gaan wassen en dan aan de slag!



Tijd om van ons fruitmannetje te smullen.
Opdrachten: Eet je 2 oogjes maar op.
Eet je neus op.
Eet je mond op.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen